четвъртък, 28 юни 2018 г.

Търсите нова работа? Не правете тези 20 грешки!

Психолозите смятат, че за да поддържаме интересът към живота и да имаме стимул да се развиваме, трябва да сменяме работа си веднъж на пет години. Дори тези хора, които не спазват тази препоръка, няколко пъти в живота си сменят заниманието си и всеки път се сблъскват с въпроса Как да не направя грешки при търсенето на работа?

Най-точно на този въпрос могат да отговорят най-добрите специалисти в областта на набирането на персонал. По-долу посочваме два погледа върху проблема от американските специалисти в областта на човешките ресурси. Единият списък с десетте грешки е съставен от известна консултантска организация, другият – от голяма посредническа фирма.

Американската асоциация на консултанти в областта на заетостта (National Employment Counseling Association) посочва най-често срещаните грешки, които правят търсещите работа:

1. Лошо направените автобиография и мотивационно писмо
Тези няколко „лисчета” хартия позволяват да се направи първоначалното впечатление за Вас. Ако те не са на ниво – отиват в кошчето и с това търсенето Ви на работа в дадена фирма приключва.

2. Търсенето на работа само чрез обявите във вестниците
Това е най-малкоефективният начин да намерите работа. Истината е, че във вестниците стигат 10% от свободните работни места на трудовият пазар. Освен това, част от обявите са публикувани не с цел да се намери нов служител, а да се направи скрита реклама на фирмата (ако търсим нови служители – значи просперираме), както и да се проучи заплащането и условията на труд при конкурентите (точно служителите на конкуриращите фирми най-много отвръщат на обявите за работа) и т.н. Някои от посредническите фирми понякога публикуват информация за „фалшиви” работни места с цел да покажат на конкурентните фирми, че са търсени от работодателите като посредници.

3. След като сте изпратили документите за кандидатстване в някоя фирма, сте сигурни, че ще Ви потърсят – ще се обадят по телефона, електронната поща или с писмо
Реално това става много рядко. В изключително рядки случаи можете да получите любезен отговор от фирмата, че те са възхитени от Вашите предимства, но са избрали друг кандидат за работа. Най-добрият начин за действие е сами да се обадите по телефона в отдел Човешките ресурси на фирмата за да напомните, че сте един от най-мотивираните кандидати за работа. Близо 60% от положителните отговори при кандидатстване са получени в резултат на такива обаждания.

4. Търсенето на работа само чрез познати
Това е много опасен път. Вашите познати никога няма да Ви свършат работа така, както Ви се иска. Разбира се, че понякога те наистина могат да Ви помогнат, но да разчитате само на тяхната помощ е глупаво.

5. След интервюто не сте се поинтересували с кого да се свържите за да разберете за резултата
Това е много голяма грешка. Не трябва да се удовлетворявате от отговора от рода на благодарим, ще Ви се обадим. Питайте на кого Вие самите можете да се обадите за да разберете резултата от кандидатстването Ви за работа.

6. След интервюто не можете да се свържете с мениджъра Човешките ресурси и най-накрая се отказвате, защото мислите, че не сте минали конкурса
Не се отказвайте, а се обадете на ръководителя на отдела или филиала, където кандидатствате за работа и му напомнете за своята кандидатура.

7. Търсенето на работа само чрез интеренет
Много фирми слагат информация за свободните работни места в сайта на фирмата си. Но не бива да имате пълно доверие на тези обяви. Близо една трета от американските фирми поддържат информация на страницата си Кариери само за да събират документи за кандидатстване за всеки случай. Примерно в 10% от случаите информацията за търсените специалисти е останала на сайта по-погрешка.

8. След интервюто не изпращате писмо с благодарност
В американските фирми съществува традиция на изпращане на благодарствено писмо всеки път след срещата с представителя на фирмата, в която искате да работите (Забележка на Кариерист: за тези писма дори съществува специален термин – thank you letter). Ако фирмата не получава такова писмо от Вас, тя Ви приема като човек, който не е запознат с основите на бизнес-етикета.

9. Смятате, че за всяка една фирма търсенето на добри служители е приоритетът номер едно
В действителност за всяка една фирма най-важният приоритет се явява получаването на печалби. Вторият приоритет е да се удовлетворяват потребностите на клиентите. Третият – да се удовлетворяват потребностите на собственика на фирмата и т.н. (Забележка на Кариерист: Смятаме, че всичките посочени тук от Американската асоциация на консултанти в областта на заетостта приоритети, косвено са свързани с качеството на служителите в една фирма)

10. Вашата автобиография и мотивационното Ви писмо са посветени изцяло на предишните Ви постижения
В случая те се възприемат като некролози. Трябва да се фокусирате върху бъдещето. Миналите Ви постижения трябва да се посочват само за да докажите, че имате голям потенциал за бъдещета си успешна работа в новата фирма.

Втората версия за 10 грешки при търсенето на работа е посочена от голяма американска посредническа фирма ProSpring. Посочваните от фирмата грешки са различни от тези, върху които е акцентирано от Американската асоциация на консултанти в областта на заетостта. Те взаимно се допълват. В случая се касае за грешките, които правят хората, когато търсят работа чрез посредническите фирми за наемане на персонал.

1. Не сте се възползвали от указанията на фирмата, как точно трябва да й изпратите своите документи
Когато в обявата за работа е изрично посочено, че трябва да изпратите своите документи по електронна поща – трябва да го направите точно така, а не да ги изпращате по факс или с обикновено писмо. Вие никога няма да имате втора възможност да направите първотоначалното впечатление. Ако още от самото начало сте паказали, че не искате да спазвате правилата, то веднага правите лошо впечатление и вече нямате шансове да получите търсената работа.

2. Не сте се направили добро впечатление на служителя в отдел Човешките ресурси, който е провеждал интервюто с Вас Личното впечатление е от голямо значение! Само човекът, който Ви интервюира може да направи така, че Вашата кандидатура ще се разглежда сериозно.

3. Лоши маниери
Към тях приспада, например, изпращането на еднакви комплекти документи в няколко фирми едновременно (Забележка на Кариерист: например, когато го правите по електронна поща едновременно до няколко получатели, те виждат, че документите са изпратени в група). Трябва да помните или да записвате имената на фирмите в които сте изпратили своите документи, за да не се изложите с повторното изпращане на документи с друга информация. Още нещо – никога не обиждайте служителите на Човешките ресурси на фирмата в която кандидатствате.

5. Лошо направените автобиография и мотивационното писмо
Специалистите, които се занимават с набирането на персонал за една фирма, всеки ден четат десетки документи за кандидатстване. Те намат време да се занимават с дългите и пространните писания и да търсят в тях зрънце ценна информация, която им трябва. Затова трябва да пишете кратко и да посочвате само най-важната информация за себе си.

6. Спазвайте етикетът на електронната комуникация
Същите тези служители в отдел Човешките ресурси всеки ден преглеждат десетки писма от електронната си поща. За да улесните тяхната работа и да направите добро впечатление трябва да направите само едно нещо – да наречете файла, който изпращате не CV.doc или avtobiografia.doc, а да му дадете собствено име (Забележка на Кариерист: Например IvanPetrov_avtobiografia.doc).

7. Лошо написани или оформени автобиография или мотивационното писмо
Тези документи показват нивото на Вашата грамотност, на Вашето образование и стил.
8. Неразбиране на целите на документите за кандидатстване за работа
Вашите силни страни трябва да бъдат посочени ясно и да са сложени в началото на мотивационното писмо. Слабите страни трябва да бъдат упоменати съвсем малко.

9.-Бeлите петна- в автобиографията
Често в автобиографиите присъстват времеви и логически проблеми. Например, авторът подробно описва какво е правил през периода 1998-1999 гг. и през периода от 2001 до 2006г., но какво ли е правил през 2000 година? Друг случай е когато, например, специалистът в областта на информационните технологии посочва, че две години е работил като продавач в супермаркет. Наистина такива случаи често се срещат, но трябва да обясните, защо имате такова отклонение в кариерата си.

10. Покажете какво можете да правите!
Мечтата на всеки мениджър е да придобие нов служител който ще може да се подготви и обучи в колкото може по-кратки срокове. Затова специалистите Човешките ресурси

Няма коментари:

Публикуване на коментар